torsdag 16. september 2010

Da var man student igjen:)

Denne gangen er det for å skaffe meg bedre kompetanse innenfor norsk og IKT. Så langt er jeg veldig fornøyd med studiet, og er veldig giret på å ta med meg ny læring ut i jobben:) Fortalte om samliga på jobb i dag, og om hvor bra det er å knytte norskundervisningen (og annen undervisning) opp mot IKT. Vi får se om jeg får overbevist noen:)

Et av tipsene jeg har snappet opp i løpet av samlingen (vet ikke helt hvem som kom med det...) er å la elevene få produsere egne tekster ut fra bilder, på data. For eksempel hvis de har vært på tur og det har blitt tatt bilder. Jeg tror at en del av de som sitter i klasserommet og ser i veggen når det skal skrives i skriveboka, vil kunne få skrevet mye mere om de hadde fått arbeidet på data. Mye fordi at det er en annen måte å jobbe på, enn den tradisjonelle klasseromsmåten, som innebærer skriving i skriveboka. Om elevene hadde fått brukt denne metoden innimellom annen undervisning, og satt seg inn i bruk av bilderedigeringsprogram (feks programmet photofilter) , er jeg sikker på at mange hadde blitt inspirert til å "jobbe" videre med denne metoden på egenhånd:) 



Her er en side jeg fant om bruk av IKT i begynneropplæringen. Innerholder noen tips.

Ha ei go helg:)

5 kommentarer:

  1. Godt innlegg om noe konkret og nyttig du fikk med deg fra samlinga. Bruk av bilder som snakkehjelp brukes mer og mer i barnehagen. Som skrivehjelp i skolen mye mindre? Bildefortellinger kan lages i mange ulike format, med ulike program.

    SvarSlett
  2. Enig med deg Hanne.Tror nok også at man med fordel kunne bruke mer tekstskaping ved hjelp av bilder på data.Mange elever sliter med å finne på noe å skrive om. Tror da at bilder fra f.eks. en uteskoledag ville gjøre det lettere å få skriveprosessen i gang.Dersom elevene får ta egne bilder fra turen, vil kanskje dette gi ekstra inspirasjon i forhold til å formidle opplevelsen skriftlig. I tillegg vil dette være en situasjon som gir muligheter til samtale mellom lærer og elev om ord og begreper.

    SvarSlett
  3. Jeg tar bestandig mange bilder når vi er på tur. Disse kunne godt være til hjelp for elevene for å skape tekst på data, men det er ingen som spør etter dem. De blir kun lagt ut på hjemmesiden for å vise foreldrene hva vi har gjort... Men jeg skjønner klassestyrerne godt egentlig, det er MYE pensum å pløye gjennom i løpet av et år.

    SvarSlett
  4. Jeg syntes også dette hørtes spennende ut! Kan tenke meg at dette hadde inspirert elevene, i det minste til å sette en kort tekst til bilde. Jeg tror det er veldig viktig å gjøre noe som elevene finner lystbetont og spennende slik at de får motivasjon til videre læring.

    SvarSlett
  5. Jeg synes også dette var en bra tips. Man kan bruke disse bildene til så mye forskjellig: skoleavisa, dekorasjon i klasse, lage en blogg..

    SvarSlett